In 2018 bestaat DCP 15 jaar. En ook al is het bedrijf in alle opzichten gegroeid, de waarden waarmee Roland Gort de onderneming in 2003 begint, zijn nog steeds terug te vinden in het bedrijf. Ze zitten in hun DNA: snel, flexibel, betrouwbaar en inventief. DCP werkt graag samen met mensen die dezelfde waarden hanteren. Daarom wordt het na 15 jaar tijd om het verhaal van DCP eens op papier te zetten. Zo kunnen potentiële klanten, samenwerkingspartners en collega’s kennismaken met DCP en snel ontdekken of er een match is.
Stap 1: brainstorm
In een gesprek met eigenaars Roland en Lars, marketingman Harald en collega Erik merk ik al gauw dat de mannen super enthousiast zijn over hun bedrijf. Ze weten precies waar hun kracht ligt en wat ze allemaal in huis hebben. Maar ze vinden het lastig om (nieuwe) klanten duidelijk te maken dat DCP inmiddels veel meer doet dan het bedrukken van plastic cards. En ook al twijfelen Roland en Lars nog een beetje of het wel zo nodig is om een boekje te maken, Harald is vastbesloten dat dat er moet komen.
Stap 2: aan de slag
Dus gaan we aan de slag. Samen bepalen we welke onderdelen in het boekje terug moeten komen en daarna ga ik schrijven. Omdat DCP en ik al een tijdje samenwerken, ken ik het bedrijf inmiddels aardig, waardoor er al vrij snel aardig wat tekst ligt.
Dan is het tijd om het vorm te geven. We kiezen voor een liggend A5-formaat; handzaam en net iets minder standaard dan een staand formaat. Ik kan gebruikmaken van een serie professionele foto’s en vul die aan met eigen illustraties en beeldelementen. Leuk om de huisstijl die ik een aantal jaren eerder voor DCP maakte nu ook te vertalen naar een brochure. Het boekje gaat nu echt leven.
Stap 3: naar de drukker
Na een aantal correctierondes en finetunen zijn we zover: versie 1.0 gaat naar de drukker. Een eerste kleine oplage voor alle collega’s en een paar relaties. De reacties zijn positief. Het mooiste compliment komt van Lars. Misschien wel het meest kritisch aan de start van het traject. Als nuchtere Groninger vond hij het eigenlijk niet zo nodig om een boekje te maken. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Maar na een paar maanden ligt er dan toch een tastbaar DNA-boekje met daarin het complete verhaal van DCP. Zijn reactie? “Ik kreeg kippenvel!”
Downloaden
Wil je het volledige boekje bekijken? Op de website van DCP vind je altijd een actuele versie. Daar kun je ook gratis een papieren versie aanvragen.
Mirjam begrijpt wie wij als bedrijf zijn en wat wij willen uitstralen. Ze heeft aan een half woord genoeg om een aansprekend ontwerp te maken of een goede tekst te schrijven en telkens mijn verwachtingen te overtreffen. Het is heerlijk om eindelijk iemand te hebben die zelfstandig al mijn ideeën tot in de puntjes weet uit te werken of zelfs te verbeteren.