Kleurrijk, vrolijk, warm: dat is de nieuwe website van het Lauwers College. De scholengemeenschap met vestigingen in Buitenpost, Grijpskerk en Kollum krijgt begin 2016 een complete make-over. De nieuwe huisstijl die MIRVI voor de school heeft ontwikkeld, is als eerste terug te zien in een volledig vernieuwde website.
Gerard Janze over de nieuwe huisstijl
“Wij zijn een hele warme, gezellige school”, zegt directeur-bestuurder Gerard Janze van het Lauwers College in de lokale huis-aan-huiskrant, “Een school waar ieder kind zichzelf kan zijn en kan groeien. Een school die ook heel veel onderneemt met de leerlingen. Dat wilden we allemaal meer laten uitkomen in onze uitstraling. Daarom hebben we een nieuw logo en nieuwe huisstijl laten ontwerpen.”
Janze is in zijn nopjes met het nieuwe logo: “Je ziet daarin terug dat leerlingen bij ons in goede handen zijn. Dat we ze een veilige plek bieden, dat ze hier ’thuis’ zijn. Dat symboliseren die handen. Tegelijkertijd zie je dat die grote hand de kleine niet vasthoudt, maar een zetje in de rug geeft. Naar een goede toekomst.”
Het verhaal van het Lauwers College
Op de nieuwe website komen leerlingen, ouders en medewerkers van het Lauwers College aan het woord. “We willen hun het verhaal van het Lauwers College laten vertellen. Zij kunnen dat ‘t beste”, zegt Janze. “Leerlingen máken de school, samen met de leraren en al het andere personeel. En ouders hebben bij ons veel invloed. We doen het samen.”
Communicatiestrategie als basis
De nieuwe huisstijl is onderdeel van een strategisch communicatietraject. Toch is de vraag die het Lauwers College in eerste instantie bij MIRVI neerlegt gericht op praktische zaken en concrete communicatiemiddelen:
- het verbeteren van de voorlichtingscampagne aan basisscholen
- het vernieuwen van de website
- het vernieuwen van de huisstijl
Al snel wordt duidelijk dat er een diepere vraag onder ligt en dat een puur cosmetische aanpak niet de oplossing is. Daarom schakel ik Met De Jong in om samen op zoek te gaan naar de identiteit en het onderscheidend vermogen van de school. Want pas als je weet wat je wilt communiceren, kun je invulling geven aan de manier waarop (hoe) je dat doet.
Iedereen ambassadeur
We gaan in gesprek met leerlingen, ouders, medewerkers en basisscholen, analyseren de sterke en zwakke punten van de school en komen uiteindelijk met een uitgewerkt plan met concrete communicatie-acties, instrumenten en middelen. Ons doel is dat iedereen – medewerkers, leerlingen en ouders – ambassadeur wordt van de school. Dat zie je terug in de verhalen op de website.
Voor het ontwikkelen van de nieuwe website werken het Lauwers College en MIRVI samen met Sterc. Dit Friese internet- en marketingbureau tekent voor het ontwerp en de realisatie van de website.
Een aantal jaar geleden heeft Mirjam een nieuwe huisstijl voor het Lauwers College ontwikkeld en meegedacht over onze nieuwe website. Doordat we al zolang samenwerken, weet ze precies hoe onze school werkt en wat we van haar vragen. Daardoor is het eindresultaat altijd naar wens. Of het nu gaat om meedenken in de communicatie, een poster over een nieuw onderwijsconcept of het maken van een spandoek voor aan de muur; Mirjam bedenkt altijd iets moois dat past bij onze organisatie.